fredag 29 augusti 2014

höst

Eftersom min älskade Nissan* varit på service så har jag varit tvungen att gå till ställen dessa dagar. Med fötterna riktigt, väldigt tidigt 1930 tal över det hela, hade jag tur kunde husbonden köra mig med hästen och kärran till butiken så jag kunde handla mat till familjen, annars fick vi klara oss på rötter och bär från naturen.

Om jag tycker om att vara utan bil och leva lite mera ekologiskt undrar ni?

Jomenvisst, om "tycka om" i detta fall betyder att känna sig som en vars ben blivit tejpade till stolsbenen samtidigt som en ska vara den som panikartat springer och hämtar både smör och ketchup eftersom det glömts att ta fram till bordet när det dukats och nu sitter barnen och enligt egen utsago "svälter ihjäl" medan de väntar.  Alltså vad jag menar är bara att det är lite krångligt och allt tar lite längre tid när man som vi bor här på landet. Inte att hämta saker ur kylskåpet då, det hade varit skitkrångligt för alla, men att vara utan bil.

Men alltså de påtvingade promenaderna då, helt okej, men idag hämtade vi hem bilen, skönt! och på promenaden dit höll solen på att gå ner, vackert. Det märks verkligen att vädret har svängt nu och att vi bor på landet. Att kylan kommer, att bönderna jobbar och att man är lite mera lugn i själen och takten mattas av från sommaren. Augusti tar slut och hösten börjar. Ännu skönare!




*Gud skapade alltså jorden, människan och Nissan Almera -97:ans modell. Jag vägrar byta ut den förrän den dör en ärofylld död ute i spännande tjänst. Om man med spännande tjänst då menar vägen jag kör mellan Oravais och Hällnäs, typ Karvat-langbackan och annan tuff terräng. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar