torsdag 28 augusti 2014

fotokurs

I veckan var jag på första fotokursträffen, så spännande (det är väl egentligen en fortsättningskurs om än jag inte gick grundkursen och den arrangeras av MI) och jag ser så framemot att lära mig mera om bildbehandling och även den teoretiska delen. Dessutom har jag så många nya bilder i mitt huvud nu, bilder som måste fotograferas och det snarast möjligt.

Jag ångrar egentligen lite att jag inte började kursa mig tidigare inom fotografering. Då hade jag nog utvecklats snabbare om jag kunnat hantera kameran bättre från början. Men samtidigt har jag ju fått testa mig fram istället till bra resultat. Något jag märkt med mig själv är att jag den sista tiden mera har börjat planera mina fotograferingar. Inte landskaps och naturbilder då, mer än att man ser till att de nu inte är sneda som satan eller har dålig skärpa, det är ju bilder som kommer till en när man möter dem. 

Det är mest porträtt som jag planerar, ser dem inom mig och sen måste de ut, men det är ingen brådska. Oftast skissar jag ner dem i ett häfte, funderar vilket slags ljus jag vill ha, hur jag vill bildbehandla dem i efterhand. Sen ligger de där i mitt häfte och väntar på resten av informationen. Var de ska fotograferas, när de ska fotograferas och vem man ska ha på bilden. Det ska vara rätta platsen, rätta ljuset och rätta personen. Ibland så har man bara ett av dessa och måste leta efter de andra. Just nu har jag 2/3 för en höstbild jag planerar. Jag har platsen och jag har personen, så det är bara ljuset kvar. På lördag tror jag det blir bra, då ska solen skina, jag hoppas det iallfall och det måste vara på förmiddagen för att min plats inte ska vara i total skugga. Ljuset är ju något av det viktigaste och svåraste. Om inte det är med så är det bara att vänta vidare. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar