onsdag 23 juli 2014

simma

Det är så varmt nu att vi spenderar mesta tiden i vattnet, speciellt barnen. Igår kväll när den starkaste solen hade gett med sig så passade jag på att fotografera "lillen" när han simmade, men eftersom han mest är under vattnet så är det lite svårt att få honom fångad på bild.

Ingen blixt, bara solen och vattnets reflektioner som ljus. Hade varit roligt att ta den i motljus, men då skulle jag ha behövt knöka med min reflektorskärm till stranden och det hade jag inte ork med eller pojken tid med.

Nikon d5200 70-300 mm f/4.5-5.6 ISO 100 f/5.6 1/400sek

Ps: Jag kan konstatera nu att bilden ser suddig ut i mobilen om man inte klickar upp den, vad det beror på måste ni fråga nån annan om, typ en dataintresserad, någon som kan väldigt mycket om väldigt svåra saker helt enkelt. Eller så går ni direkt till gud med frågan, det är väl enklast så.


2 kommentarer:

  1. Hej,
    gud här.
    Problemet med suddighet (åtminståne i en del fall) beror på att webbläsare (förhandsinställningar i bloggens template) och t.ex. brist på utrymme på skärmen (telefoner) gör att bilden trycks ihop och därför förlorar sin skärpa.
    Ett sätt att försöka undvika detta är att spara bilderna i färdigt i den maximala storleken som bloggen visar dem, mao om bloggen visar bilder som är 700px breda så kan du spara dem färdigt i PS med en bredd av t.ex. 680px, och när du sedan sätter dem i bloggen så väljer du att de ska visas i orginalstorlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är alltid bra att ha en gud tillhands när det behövs. Jag hade gjort det först, men av nån orsak hade jag lagt upplösningen för dålig. Jag ska se hur det blir i nästa inlägg, denna får vara fullstor nu sålänge. Tack igen

      Radera